Tarikh Akhir Permohonan & Rayuan BPN 31 Mei 2020


Kuala Lumpur : Menurut Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), semua permohonan baru dan rayuan Bantuan Prihatin Nasional BPN boleh dibuat selewatnya 30 Mei 2020 iaitu hari ini.

Rayuan BPN

Bagi anda yang memenuhi syarat tetapi gagal atau nama tidak tersenarai atau ada sebarang masalah yang menyebabkan anda tidak dapat BPN, anda boleh buat rayuan seperti berikut.


Caranya:

  • Semak terlebih dahulu status anda di : https://bpn.hasil.gov.my/
  • Kalau Gagal dan nak buat Rayuan Print Borang Rayuan BPN di : Borang Rayuan BPN
  • Rujuk Senarai Dokumen Sokongan diperlukan semasa buat rayuan, pastikan semua dokumen diperlukan lengkap.
  • Pemohon perlu memaastikan Borang Rayuan diisi dengan lengkap dan jelas
    dan sertakan dokumen sokongan
  • Serahkan kepada pertugas kaunter LHDNM borang yang telah diisi dengan
    lengkap
  • Dapatkan keratan penerimaan rayuan daripada LHDNM.
  • Rujuk Prosedur proses buat rayuan yang perlu anda ikuti.
  • Itu Sahaja.

Semua permohonan baru dan rayuan yang melibatkan isi rumah mahupun individu bujang yang diterima oleh lhdn akan mula diproses pada bulan mei 2020 ini.

Statistik Terkini

Menurut berita harian seramai 3.26 juta permohnan baharu dan rayuan telah diterima damana kesemuanya akan mula diproses bulan mei ini.


Statistik Terkini Maklumat Yang Telah Isi
Info Jumlah Jumlah Keseluruhan
Permohonan Baharu 2,96 Juta 3.26 Juta
Rayuan 305000
Sumber : Berita Harian Online

Pertanyaan Lanjut

Sebarang pertanyaan berkaitan perkara itu boleh diajukan kepada LHDN melalui Hasil

  • Care Line (HCL) di 03-8911 1000 atau 603-8911 1100 (luar negara)
  • HASiL Live Chat
  • Borang maklum balas di portal rasmi LHDN
  • Melalui laman Facebook dan Twitter LHDN
[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”Tempoh Rayuan BPN?” answer-0=”Tempoh rayuan adalah pada 11 Mei 2020 hingga 31 Mei 2020.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”Bagaimanakah cara untuk buat permohonan rayuan BPN?” answer-1=”Rayuan BPN boleh dilakukan melalui emel atau pergi ke cawangan LHDN berdekatan dengan membawa dokumen-dokumen sokongan.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”Berapakah jumlah bantuan yang saya dapat jika saya membuat rayuan?” answer-2=”Jumlah bantuan adalah bergantung kepada pendapatan individu masing-masing.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]



23 thoughts on “Tarikh Akhir Permohonan & Rayuan BPN 31 Mei 2020”

  1. Hai saya nak tanya macam mana kalau atok saya dia dapat bsh tapi duit tu tak masuk dalam account bank atok saya..no account bank tu salah..jadi dapat dekat org kain duit tu atas nama atok sy..bpn pun mcm tu jugak sbb bsh automatik dapat bpn kan..apa yang saya perlu lakukan?

    Reply
  2. Sy punye maklumat masih lg tidak dapat dikemaskini kerana status isteri sy masih lg bujang.. bile nk kemaskini status isteri tidak dapat dilakukan kerana tiada no pin n bertukar no hp.. mcm mane sy nk buat.. harap dapat penjelasan.. mcm kene tggu kaunter bukak je..

    Reply
  3. Assalamualaikum…tuan dan puan,Sya duda anak satu…syahrol bin sarbani dan anak sya ahmad daniel azim bin Syahrol…sya harap dapat bantuan makanan dan keuawangan kerana sya nk bayar sewa rumah dn tanggung anak sya…sya dh pergi bank check akaun tak ada duit pergi bank bsn pun tak dapat…

    Reply
  4. Saya terima BPN yang pertama RM1,000.00. Bayaran kedua dihentikan kerana saya ada berdaftar syarikat. Syarikat kami baru berdaftar dengan SSM dan LHDN pada bulan Disember 2019. Kami baru bergerak hendak daftar dengan Kementerian Kewangan, Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Kesihatan…Kami syarikat perunding dan melatih kilang makanan. Pegawai dan kakitangan kami baru 3 orang tapi tiada hasil kerana belum diluluskan kementerian semua dan tiada urusan kerja bermula lagi.
    BPN kedua saya disekat. Saya hanya menerima wang pencen Kerajaan kurang dari RM4,000.00 sebulan. Bagaimana keadaan saya ini tuan. Bantulah saya tuan dan saya akan tunjuk semua dokumen yang perlu.

    Reply
  5. Hai saya nak tanya kenapa kerajaan janjikan 1600 untuk b40 dan kami sekeluarga cuma dpt 1000 sedang kan pendapatan suami saya tak smpai 3k pun sebulan, lagi 600 tu besar buat kami boleh buat bayar sewa rumah susu baby dan sebagai nyaaa . Sila jelas kan

    Reply
  6. Salam, maaf , sy bukan penerima bsh @bpn, cuma musykil dgn cara pihak yg bertanggungjawab mengurus BPN ini. Ramai kakitangan kerajaan cth yg paling dekat dgn saya, jururawat dgn gaji rm4k , suami seorang doktor, ank 2 org, mndpt BPN sebanyak RM1600. Guru dgn gaji RM8K mndpt BPN RM1600 , suami berpencen tentera, ank 5 orang dan hanya seorang sahaja yg masih menuntut di uitm. Sedang adik ipar pencen tentera, slps pencen ada mengikuti kursus perniagaan anjuran kemas. Semasa kursus beliau berpeluang mendaftar SSM secara percuma. Habis kursus beliau tidak bekerja @berniaga pun dgn sijil SSM tadi. Dan beliau tidak mndpt BPN atas alasan ada SSM. Seorang kwn , jururawat dgn suami seorg tentera , pndpatan seisi rumah RM9K, ank 3 org juga mndpt BPN RM1600.Ada penjelasan x utk kemusykilan sy?Terima kasih.

    Reply
  7. sya pertama bpn sudah dapat lulus $1600 bulan 4 sudah bk in $1600 .tapi bulan5 sya cek sya tiada rayak…sekala BOLEH TOLONG TAK?

    Reply
  8. Assalamualaikum..nak tanya. Bagaimna nak betulkan ic jika tersalah letak no ya.. Permohonan ayah saya di tolak di sebabkan salah letak no ic

    Reply
  9. Sya nak buat rayuan masih sempat ke? Saya baru bebas dari jalani hukuman penjara pada hari jumaat lepas.. jadi masih berpeluangkah sya untuk mendapatkan bantuan sara hidup ini?? Sya harap2 pihak kerajaan masih beri peluang serta kelonggaran bagi insan yang senasib saya mendapat bantuan sara hidup bagi menambah duit belanja..

    Reply
  10. AsSalam..saya masih tdk phm bagaimana pemilihan bantuan bsh, bpn dll. Semua permohonan dan rayuan saya ditolak.. sdgkn ssm telah saya batalkn pd 1/12/2005 dan salinan telah dimajukn kpd pihak LHDN . Sejak tarikh tersebut hingga ke hari ini saya tdk bekerja tambahan saya jgk pesakit dialysis yg perlu mmbyr baki rawatan setelah ditolak socso. Rayuan akhir memerlukn saya mengisi data syarikat sdgkn saya tiada syarikat sejak 15 tahun yg lalu. Data tdk bolek bergerak selagi soalan syarikat tidk diisi.. saya terus pastah utk mengisi borang.. saya perlukn bantuan utk membayar rawatan dialysis kerana suami telah tidak bekerja lebih setahun hingga ke saat ini. Hrp pertimbangkn permohonan saya sebagai pesakit dialysis yg memerlukn rawatan 3 hari seminggu hingga akhir hayat. T/kasih.

    Reply
  11. Sy perlu memakai wang sebab, rumah sy dah susah suami sy kerja di tempat kerja kolam sebulan dpt rm800 saahaja.sy ada anak 1 dan sy mengandung 4 bulan susah nk cari mkn.sy dan suami sy orng muallaf.lg sy tanggung adik sy.itu, sy minta tolong .

    Reply
  12. Bsh sy tertulis permohonan akan dimaklumkan. Tetapi bantuan prihatin sy diluluskn. So bagaimana

    Reply
  13. Bsh sy tertulis permohonan akan dimaklumkan. Tetapi bantuan prihatin sy diluluskn. So bagaimana ?

    Reply
  14. Saya, mohon tapi tak lulus, alasan dia kata Saya dengan suami masih ada bisnes. Sedangkan saya dah bercerai Dan berstatus ibu tunggal dekat 2 tahun. Bisnes bersama Bekas suami pun dah lama tak aktif dan SSM dah expired 2 tahun. Macam mana Kata saya masih bersuami. Dah lah tangungan saya anak 4 orang Dan juga jaga mak saya yang berumur 65 tahun. Nak buat rayuan pun tak dapat. Tolong lah bagi saya solution. Saya Memang perlu kerajaan bagi bantuan pada saya.

    Reply
  15. Salam..saya nak tnya.kenapa saya alasan tidak layak ow…saya mohon bantu saya..saya anak dua..surirumah,bini no2..kadang2 laki ada kasih belanja,kadang2 tak ada lansung sampai dua bulan mcm tu..😭

    Reply
  16. Saya tnya,kenapa saya tidak dapat minta bantuan ow….dia cakap sana..alasan tidak layak..kenapa ow

    Reply

Leave a Comment

Hi, Boleh Bantu Share ? Thank You <3