10 Simbol Kecemasan Ini Menyala Ketika Kita Sedang Memandu

Sekarang ni,  ramai je yang ada lesen memandu tetapi masih lagi gagal untuk faham setiap simbol kecemasan di dalam kereta apabila tiba-tiba sahaja menyala.

Ada juga di antara kita yang akan panik dan cemas tak tentu arah apabila melihat simbol kecemasan tiba-tiba menyala atau mengeluarkan bunyi. Sedangkan dia sendiri pun tak tau bagaimana caranya nak hentikan simbol kecemasan dari terus menyala.

Berikut adalah 10 simbol kecemasan yang perlu kita tahu tak kira anda ni pemandu lelaki ke perempuan. Semua perlu tahu sebab kita masih memandu di atas jalan yang sama ya. Hehe

1.Simbol Amaran Brake Tangan

 

Amaran ini tandanya ada masalah dekat sistem brek atau Cecair Brake Berkurangan (Law Brake Fluid). Handbrake sedang aktif pun antara sebab simbol ini menyala.

2.Simbol Amaran Suhu Enjin

Jika simbol ini menyala, anda kena cepat-cepat berhentikan kereta di tepi jalan. Kemudian jangan lupa buka bonet kereta belah depan untuk menurunkan suhu yang panas. Kemungkinan suhu kereta anda meningkat.

3.Simbol Cecair Penyejuk

Simbol ini pula bernama Cecair coolant dan jika ini menyala tandanya penyejuk kereta anda rendah. Sila check dan tambah cecair penyejuk/coolant dengan segera!

4.Simbol Amaran Minyak Enjin

Amaran ini jika menyala, tandanya kereta anda kekurangan minyak enjin atau minyak hitam. Sila tukar dan gantikan dengan minyak yang baru.

5.Simbol Bateri Kereta

Simbol ini selalunya berkaitan dengan bateri kereta. Samada caj bateri berkurang atau altenator yang ada masalah. Sementara dalam perjalanan nak ke bengkel tu anda bolehlah menutup radio dan aircond kereta untuk menjimatkan bateri.

6.Simbol Beg Udara

Sekiranya simbol beg udara ini menyala, anda kena segera menuju ke bengkel berdekatan. Kerana dibimbangi beg udara ada kerosakan dan ini akan menyebabkan keselamatan pemandu tiada perlindungan.

7.Simbol Amaran Minyak Brake

Simbol ini tandanya cecair brake kereta berada dalam tahap yang rendah. Anda kena selalu periksa tahap cecair kerana ia akan berkurangan apabila brakepads habis.

8.Sila Check Enjin Anda!

Jika simbol ini menyala, selalunya berpunca dari elektrikal sensor yang bermasalah atau kurang kuasa enjin.

9. Simbol Amaran Lampu Tinggi

Ini adalah simbol lampu tinggi dan akan menyakitkan mata pemandu lain sebenarnya. Pastikan anda guna lampu ini pada tempat yang sesuai. Kalau boleh tempat yang benar-benar gelap sahaja. Kalau jalan masih terang dan boleh dilihat, sila tutup jika tak mahu pemandu lain marah.

10.Pemanas Cermin Belakang

Simbol ini bermaksud terdapat kabus dipersekitaran tempat anda lalu. Selalunya simbol ini berfungsi pada waktu hujan lebat ataupun pada awal pagi. Simbol ini berfungsi untuk memastikan pemandu lain menyedari kehadiran anda.

11.Simbol Amaran Penstabil Kereta

Ini bermakna TCS anda berada dalam mod pilihan OFF- Tidak Aktif. TCS tu apa? TCS (Traction Control System) bermaksud sistem yang kawal tayar daripada tergelincir dari jalan dan memastikan cengkaman tayar pada permukaan jalan kuat. Simbol ini amat sesuai jika jalan yang ada lalui basah dan licin. Jangan Off kan TCS ni bila anda di atas permukaan yang licin. Bahaya!

Sumber Rujukan : Tahayul, Karut, & Benar

Leave a Comment