‘Saya Kurang Terima Anugerah. Tak Mngapa Kerana..’ – Luahan Faizal Hussein. Tak Kisah 5, 6 Bulan Takde Job

” Faizal Hussein ni antara aktor paling berbakat di negara malaysia. Walaupun sekarang umur dah lebih 50 tahun tapi personaliti tetap menarik nampak mcm 30-an jer..”

Baru-baru ini antara komen netizen yang tercengang sebaik menyedari hero Malaya itu sebenarnya sudah berusia 55 tahun tetapi tetap bertenaga seperti orang muda.

jadi itulah hakikat dan kenyataan sebenar. Mungkin kecenderungan terhadap seorang lakonan, selain minat mendalamnya dalam arena pemotoran membuatkan dirinya dilihat kekal muda berbanding umur 50 tahun.

Kepada peminat drama dan filem Melayu, siapa yang tidak mengenali aktor cukup popular, iatu Faizal Hussein.

Lebih dari tiga dekad mewarnai satu dunia lakonan dan menempuhi pelbagai aktiviti sepak terajang sebagai anak seni, Faizal dilihat masih kekal muda serta ditagih pesona bakatnya sehingga sekarang.

Netizen berpeluang bertemu anak seni hebat itu baru-baru ini, Faizal berkongsikan, dia langsung tidak pernah terfikir untuk meletakkan sebarang satu karier lakonannya.

‘Saya tak pernah rasa diri saya sebagai orang tua’

Faizal mempunyai aktor yang cukup sinonim dan dikenali dengan watak sebagai Roy menerusi filem Gila-Gila Remaja pada 34 tahun lalu itu, dan dirinya diberikan kesihatan yang sangat baik, Faizal akan meneruskan berlakon tanpa sekelumit jemu.

” Saya tak pernah merasa diri saya tua. Badan saya masih sihat dan boleh bekerja seperti waktu muda dahulu.

” Jika tak terlibat dengan penggambaran sekali manapun, saya memang tetap akan buat aktiviti lain bersama keluarga.

” Dalam erti kata lain, saya akan pastikan tubuh badan sentiasa sihat dan bergerak aktif. Pada usia 55 tahun, saya akui tak pernah puas bekerja,” katanya.

Nama penuh Faizal Hussein iatu,  Mohd. Faizal Hussein, terlalu banyak watak yang mahu diterokai sebelum dia betul-betul berhenti seorang anak seni.

” Kalau diikutkan, banyak lagi watak yang mahu saya terokai. Jika ada skrip yang bagus, pasti akan saya terima tawaran tersebut,” katanya.

 

‘Saya Kurang Terima Anugerah. Tak Mngapa Kerana..’ – Luahan Faizal Hussein. Tak Kisah 5, 6 Bulan Takde Job 6

 

”Tiada masalah duduk di rumah selama lima atau enam bulan, tiada tawaran”

Faizal jugak berkongsi, mengakui dirinya agak memilih dengan setiap tawaran, Faizal mahu setiap hasil kerjanya berkualiti dan memberi impak tersendiri terhadap peminatnya.

” Saya jugak agak memilih untuk menerima tawaran lakonan lebih-lebih lagi pada usia sebegini.

” Perkara wajib yang saya lihat adalah bayaran dan kedua, kualiti penulisan skrip naskhah tersebut.

” Saya juga pernah terima satu tawaran dengan bayaran yang tidak berapa setimpal, tetapi saya tetap terima sebab terlalu sukakan skrip tersebut,” ujarnya.

Faizal juga tidak akan mengambil atau menerima mana-mana tawaran lakonan yang memakan tempoh penggambaran panjang kerana ingin menjaga satu nilai eksklusif.

” Walaumanapun ada sesetengah pelakon akan mengeluh jika dua atau tiga bulan tidak menerima mana-mana tawaran.

” Tapi tidak bagi seorang Faizal Hussein. Saya juga okey dan tidak ada masalah duduk di rumah bersama keluarga selama lima atau enam bulan sementara menunggu masa terlibat dengan projek seterusnya.

” Saya saya juga tidak mahu terdedah dengan terlampau banyak tawaran filem atau drama sekali gus itulah sebenarnya yang membuatkan saya eksklusif.

Saya juga kurang terima anugerah. Bagi saya, tak mengapa kerana…

” Saya juga tidak terima anugerah. Bagi saya, tidak mengapa kerana saya berlakon tanpa meletakkan sebarang sasaran untuk mana-mana anugerah yang sepatutnya dimenangi,” katanya.

Dalam perkembangan ini, Faizal yang sudah lama tidak menghiasi televisyen sebagai pelakon komedi teruja apabila dapat menjayakan satu cerita sitkom bertajuk Dak Dak Ofis baru-baru ini.

Malah pun menemui penonton menerusi saluran Awesome TV, Faizal menyifatkan naskhah tersebut mempunyai jalan cerita dan skrip yang sangat menarik.

” Saat terakhir saya buat sitkom komedi sekitar 1990-an. Saya tertarik untuk terima tawaran ini kerana skrip yang bagus.

” Memang saya suka pun buat komedi tetapi jarang sekali diterima peluang. Rasanya orang-orang dalam industri tahu saya boleh berlakon sebagai komedi.

” Mungkin juga ramai fikir hanya watak serius dan hero yang sesuai serta layak untuk saya, jadi mereka (penerbit) jarang nak ambil saya berlakon naskhah komedi,” katanya.

Sitkom Dak Dak Ofis turut menampilkan barisan pelakon hebat lain seperti Amy Mastura, Eyka Farhana dan Ajak Shiro.

10 fakta menarik Faizal Hussein yang ramai tak tahu

1) Faizal lahir sejak 31 Mei 1967, Faizal begitu menyerlah melalui filem Gila-Gila Remaja sebagai Roy. Filem itu adalah diarah oleh bapanya, Allahyrham Hussein Abu Hassan.

2) Faizal dilahirkan dan dibesarkan oleh bapa nya di Gombak, walaupun kampung halamannya adalah di Alor Gajah, Melaka, asal sebelah bapa dan Tanjung Karang, Selangor, asal sebelah ibu.

3) Ibu Faizal, Mahyon Ismail merupakan seorang pelakon wanita Malaysia dan telah meninggal dunia sejak (21 Mei 2011) di Hospital Ampang Puteri pada usia 68 tahun.

‘Saya Kurang Terima Anugerah. Tak Mngapa Kerana..’ – Luahan Faizal Hussein. Tak Kisah 5, 6 Bulan Takde Job 7

4) Bapa Faizal jugak, Hussein Abu Hassan sememangnya pelakon terkenal pada era 60an hingga 80an. Bapanya adalah bekas anggota PDRM sebelum menceburi bidang lakonan.

5) Lakonan Hussein Abu Hassan dalam filem arahan P. Ramlee menerusi Laksamana Do Re Mi terserlah menerusi watak Menteri Pasola.

6) Faizal memegang peranan kecil pada usia 5 tahun dalam filem Darah Panglima (1972) arahan S. Kadarisman, diikuti oleh Penyamun Si Bongkok (1973) arahan M. Amin.

7) Filem-filem terkenal lakonan Faizal seperti Gila-Gila Remaja (1986), Bayangan Maut dan Kanta Serigala (1991), MX3 (2003), Pontianak Menjerit (2005) dan Bunohan (2012). Pada Mei 2019,

8) Harian Metro menyenaraikan beliau sebagai salah seorang daripada 10 pelakon senior Malaysia paling laris sepanjang zaman.[6]

9) Selain itu, Faizal juga ialah sepupu kepada Rosyam Nor. Umur mereka sebaya di mana Rosyam Nor dilahirkan pada 1 Mac 1967.

10) Ramai  juga tak tahu, penyanyi popular iaitu Datuk Khadijah Ibrahim juga adalah sepupu kepada Faizal Hussein.

Hi, Boleh Bantu Share ? Thank You <3