Mari Dapatkan GERAN KHAS Prihatin RM3000 Untuk Usahawan (BACA SINI)

Geran Khas Prihatin (GKP) merupakan permohonan bantuan secara one-off yang boleh anda buat jika anda merupakan dari Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro dengan jumlah RM3000 untuk meringankan kewangan perniagaan disebabkan wabab covid 19 ini.

Geran Khas Prihatin RM3000
geran khas prihatin

Syarat Mohon Geran Khas Prihatin PKS

Beberapa syarat mestilah anda ikuti sebelum membaut permohonan antaranya :

  • Pemohon Warganegara Malaysia
  • Menjalankan Perusaahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro seperti :
    • Tidak kurang RM300000 jumlah jualan tahunan dan
    • Mestilah tidak kurang 5 orang pekerja (tidak termasuk pemilik
  • Mestilah Berdaftar dengan LHDNM atau PBT atau SSM sebelum tarikh 31/12/2019
  • Perniagaan yang anda baut tersebut masih aktif
  • Semakan silang data dengan agensi yang dilantik menerusi Kementerian Kewangan Malaysia.

Cara Buat Permohonan

Cara untuk anda membat permohonan mudah sahaja

geran khas prihatin
  • Pergi ke Portal GKP (https://gkp.hasil.gov.my) yang disediakan oleh LHDNM.
  • Pilih Geran Khas Prihatin (GKP)
  • Masukan No.Ic Anda
  • Masukan poskod serta negeri anda dan HANTAR
  • Masukan Frasa dan Soalan kilk teruskan
  • Sampai Selesai

Status Permohonan :

  • Permohonan Diterima – Permohonan baru telah diisi dan berjaya dihantar.
    Pemohon tidak perlu melakukan permohonan semula, tunggu sehingga keputusan permohonan dipaparkan.
  • Dalam Proses – Permohonan yang telah diterima sedang diproses verifikasi/semakan agensi. Semasa status ini, pemohon tidak boleh melakukan pengemaskinian maklumat di dalam borang.
  • Lulus/Tidak Lulus –
    • Lulus (Layak menerima bantuan dan akan dikredikan ke akaun yang telah didaftarkan semasa dalam borang permohonan, tarikh pengkreditan akan dimaklumkan.
    • Tidak Lulus (Tidak layak menerima bantuan)

Kalau nak buat kemaskini permohonan boleh klik pada bahagian pengemaskinian.

Ringkasan FAQ Geran Khas Prihatin PKS

Berapa Nilai Geran Yang Bakal Diperolehi?

RM3000 dan akan dibayar secara one-off

Bila Tarikh Tutup GKP Ini?

15 Mei 2020 (Tarikh Tutup)

Bila Boleh Semak Keputusan Permohonan?

Minggu Pertama Bulan Jun 2020

Bagaimana Pula Cara Bayaran Kalau Layak?

Bayaran akan dikreditkan terus ke akaun pemohonan jika semakan didapati anda layak.

Lagi Sebarang Persoalan FAQ boleh Rujuk –> GKP FAQ

Categories Bantuan

27 thoughts on “Mari Dapatkan GERAN KHAS Prihatin RM3000 Untuk Usahawan (BACA SINI)”

  1. Saya peniga kecil yang kekurangan modal.saya ingin minta bantuan jasa dan budi baik para yang brkenaan.sya ingin mmbuka semula perniagaan saya yang sepanjang pkp tidak brlangsung

    Reply
  2. Sy peniaga kecil pendapatan tk sampai 900,,,tapi bila log masuk di minta paskod ikut dlm ic bila saya masukan tak betul dah try banyak kali….???

    Reply
  3. Norhayati Mohd Nor.. saya tak boleh nak edit nama bapa saya yang salah dipamer dalam ruang nama.. apabila saya masukkan no ic.. sudah beberapa kali dicuba… nama bapa tidak sama dengan pengenalan diri saya.

    Reply
  4. SSM kena aktif, pekerja kena ada minima 5 orang, pendapatan mesti didaftarkan, maksudnya kena ada potongan EPF & Socso kan? Murtabak House di Jalan Bharu buka sejak Disember 2018, pekerja lama pun dah berhenti disebabkan kebajikan tak dijaga. Tapi keuntungan mereka terlalu banyak walhal Murtabak bukan sedap mana pun. Sampai mampu pakai kereta mewah 5 biji???

    Reply
  5. Sy sebagai tourism…telah daftar SSM…Bulan 1 tahun2020.boleh kah I mohon.sebab bantuan sara hidup pun.aku tak dapat.sy sebagai janda.tahun sy Ada tour Bulan 5.tapi I tak dapat Samsung ITU.tolong bagi tahu macam mana…lansung takdah APA

    Reply
  6. Tak dah APA pendapatan .Ada anak seorong.i pun Cuba kat bsh…tapi sampai sekarang Dalam proses.i dah cerai husband.dia pun sekarang dah meningeal dunia.sudah 2 tahun.macam mana.masa ini sy tak dapat buat tourism’s.sy harap pihak yg tengok message ini tolong sy macam mana buat.

    Reply
  7. Saya peniaga kecil dh cuba byk kali tulis kt situ akaun telah wujud sila log msuk ke menu GKP tp ttp tk boleh juga..

    Reply
  8. syarat2nya tidak kurang dari rm300.000 atau kurang dari rm300.000? tulis tu biar betul.
    jgn mengelirukan rakyat.

    Reply
  9. if tu ape….. brulang2 wat tp x lepas2 pun…. bape kali nak wat bru lepas ni…. kte yg mcube bkn suke2… smue brmslh kewangan… sye peniage kecil… bsh pun x lepas2 ngan alasan ade ssm… tolong la mpermudahkan urusan kami…

    Reply
  10. Sya berniaga kecil.ada ssm .sya da Cuba Masuk dlm link TK boleh. Sya perlu bantuan utk perniagaan.

    Reply
  11. Sya pun penjaja psar mlm bersma ank2..spnjng pkp ni..kmi semua terjejas pndptan blnja..duit modal pun dah pki tuk blnja rumh sepnjng pkp ni .suami pun kerja kontrik wkshop..ada kereta msuk adalh gaji suami ..tpi sepnjng tmpoh pkp suami tdk kerja..sty at homelh..jdi sya istri penjaja psar mlm yg berlesan tpi tdk berdftr dngan lhdn..nak mulakan menjual dipsar mlm..duit modal dah hbis..hrp pihk yg tngoh mesej ni..tlong sya buat mcm mna..

    Reply
  12. Skrg pkp nk apply pn bnyak mslh…Bole ke lanjut kn tarikh ttup tu dr bln Mei hingga Jun 2020?
    Mintak tolong sgt…

    Reply
  13. Tolong la lanjut kan tarikh ttup tu dr 15 Mei 2020 hingga 15 Jun 2020…
    Minta tolong sangat…
    Sbb skrg nih PKP…smua pn terhalang apa benda nk buat…

    Reply
  14. Sya pengusaha kecilan, yg amat memerlukan modal utk membeli brg2 utk meneruskan perniagaan sya.. Terima kasih di atas prihatin pihak tuan.
    Yg benar.
    Zia.

    Reply
  15. Sya golongan sya dpt bantuan tak? Sya ada jualan kerepek pisang cheese, keropok ikan parang dan lain2. Sya amat memerlukan modal utk meneruskan niaga sya..

    Reply
  16. Sejak pkp ni prniagaan saya merosot dan merundum jatuh,sewa kedai nk kena bayar,api/air nak kena bayar, semua bnda atas kedai.tolong lah.saya syg prniagaan saya,bantuan demi bantuan yg kita dengar haram kita dapat serta x faham nak daftar atas sebabĀ² yg d kemukan.tolong saya bantu saya untuk menyelesaikan mslh saya ni.

    Reply

Leave a Comment