Ada Yang Dah Masuk!! Semakan GERAN KHAS Prihatin RM3000 Untuk Usahawan

Geran Khas Prihatin (GKP) merupakan permohonan bantuan secara one-off yang boleh anda buat jika anda merupakan dari Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro dengan jumlah RM3000 untuk meringankan kewangan perniagaan disebabkan wabab covid 19 ini.

Tarikh dan Cara GKP Dibayar

  • Pembayaran Geran Khas Prihatin kepada pemohon yang lulus dibuat secara berperingkat mulai 15 Jun 2020
  • Sekiranya status pembayaran adalah Gagal Kredit, sila kemukakan penyata bank yang aktif dan salinan kad pengenalan melalui e-mel, [email protected] untuk tindakan selanjutnya.
  • Pembayaran semula bagi status Gagal Kredit akan dilakukan secara berperingkat selepas maklumat akaun bank yang baru dikemaskini
  • Pembayaran rayuan Geran Khas Prihatin adalah mulai 29 Jun 2020 secara berperingkat.

 

Geran Khas Prihatin RM3000
geran khas prihatin

Syarat Mohon Geran Khas Prihatin PKS

Beberapa syarat mestilah anda ikuti sebelum membaut permohonan antaranya :

  • Pemohon Warganegara Malaysia
  • Menjalankan Perusaahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro seperti :
    • Tidak kurang RM300000 jumlah jualan tahunan dan
    • Mestilah tidak kurang 5 orang pekerja (tidak termasuk pemilik
  • Mestilah Berdaftar dengan LHDNM atau PBT atau SSM sebelum tarikh 31/12/2019
  • Perniagaan yang anda baut tersebut masih aktif
  • Semakan silang data dengan agensi yang dilantik menerusi Kementerian Kewangan Malaysia.

Cara Buat Semakan

Cara untuk anda membat Semakan mudah sahaja

geran khas prihatin
  • Pergi ke Portal GKP (https://gkp.hasil.gov.my) yang disediakan oleh LHDNM.
  • Masukan IC yang didaftarkan semasa membuat permohnan dahulu.
  • Dan log masuk menggunakan ID & Kata Laluan anda.
  • Kalau terlupa kata laluan boleh Reset semula, tapi pastikan anda ingat soalan-soalan keselamatan yang anda letaak dahulu.
  • Dan apabila dah boleh masuk anda akan dapat lihat keputusan terkini.
  • Kalau kosong tu bermakna belum ada apa-apa kemaskini

Status Permohonan :

  • Permohonan Diterima – Permohonan baru telah diisi dan berjaya dihantar.
    Pemohon tidak perlu melakukan permohonan semula, tunggu sehingga keputusan permohonan dipaparkan.
  • Dalam Proses – Permohonan yang telah diterima sedang diproses verifikasi/semakan agensi. Semasa status ini, pemohon tidak boleh melakukan pengemaskinian maklumat di dalam borang.
  • Lulus/Tidak Lulus –
    • Lulus (Layak menerima bantuan dan akan dikredikan ke akaun yang telah didaftarkan semasa dalam borang permohonan, tarikh pengkreditan akan dimaklumkan.
    • Tidak Lulus (Tidak layak menerima bantuan)

Kalau nak buat kemaskini permohonan boleh klik pada bahagian pengemaskinian.

Ringkasan FAQ Geran Khas Prihatin PKS

Berapa Nilai Geran Yang Bakal Diperolehi?

RM3000 dan akan dibayar secara one-off

Bila Tarikh Tutup GKP Ini?

15 Mei 2020 (Tarikh Tutup)

Bila Boleh Semak Keputusan Permohonan?

Minggu Pertama Bulan Jun 2020

Bagaimana Pula Cara Bayaran Kalau Layak?

Bayaran akan dikreditkan terus ke akaun pemohonan jika semakan didapati anda layak.

Lagi Sebarang Persoalan FAQ boleh Rujuk –> GKP FAQ

Maklumat Lanjut 

Sebarang maklumat lanjut boleh hubungi maklumat yang tertera dibawah.

Categories Bantuan

46 thoughts on “Ada Yang Dah Masuk!! Semakan GERAN KHAS Prihatin RM3000 Untuk Usahawan”

  1. Saya peniga kecil yang kekurangan modal.saya ingin minta bantuan jasa dan budi baik para yang brkenaan.sya ingin mmbuka semula perniagaan saya yang sepanjang pkp tidak brlangsung

    Reply
  2. Sy peniaga kecil pendapatan tk sampai 900,,,tapi bila log masuk di minta paskod ikut dlm ic bila saya masukan tak betul dah try banyak kali….???

    Reply
  3. Norhayati Mohd Nor.. saya tak boleh nak edit nama bapa saya yang salah dipamer dalam ruang nama.. apabila saya masukkan no ic.. sudah beberapa kali dicuba… nama bapa tidak sama dengan pengenalan diri saya.

    Reply
  4. SSM kena aktif, pekerja kena ada minima 5 orang, pendapatan mesti didaftarkan, maksudnya kena ada potongan EPF & Socso kan? Murtabak House di Jalan Bharu buka sejak Disember 2018, pekerja lama pun dah berhenti disebabkan kebajikan tak dijaga. Tapi keuntungan mereka terlalu banyak walhal Murtabak bukan sedap mana pun. Sampai mampu pakai kereta mewah 5 biji???

    Reply
  5. Sy sebagai tourism…telah daftar SSM…Bulan 1 tahun2020.boleh kah I mohon.sebab bantuan sara hidup pun.aku tak dapat.sy sebagai janda.tahun sy Ada tour Bulan 5.tapi I tak dapat Samsung ITU.tolong bagi tahu macam mana…lansung takdah APA

    Reply
  6. Tak dah APA pendapatan .Ada anak seorong.i pun Cuba kat bsh…tapi sampai sekarang Dalam proses.i dah cerai husband.dia pun sekarang dah meningeal dunia.sudah 2 tahun.macam mana.masa ini sy tak dapat buat tourism’s.sy harap pihak yg tengok message ini tolong sy macam mana buat.

    Reply
  7. Saya peniaga kecil dh cuba byk kali tulis kt situ akaun telah wujud sila log msuk ke menu GKP tp ttp tk boleh juga..

    Reply
  8. syarat2nya tidak kurang dari rm300.000 atau kurang dari rm300.000? tulis tu biar betul.
    jgn mengelirukan rakyat.

    Reply
  9. if tu ape….. brulang2 wat tp x lepas2 pun…. bape kali nak wat bru lepas ni…. kte yg mcube bkn suke2… smue brmslh kewangan… sye peniage kecil… bsh pun x lepas2 ngan alasan ade ssm… tolong la mpermudahkan urusan kami…

    Reply
  10. Sya berniaga kecil.ada ssm .sya da Cuba Masuk dlm link TK boleh. Sya perlu bantuan utk perniagaan.

    Reply
  11. Sya pun penjaja psar mlm bersma ank2..spnjng pkp ni..kmi semua terjejas pndptan blnja..duit modal pun dah pki tuk blnja rumh sepnjng pkp ni .suami pun kerja kontrik wkshop..ada kereta msuk adalh gaji suami ..tpi sepnjng tmpoh pkp suami tdk kerja..sty at homelh..jdi sya istri penjaja psar mlm yg berlesan tpi tdk berdftr dngan lhdn..nak mulakan menjual dipsar mlm..duit modal dah hbis..hrp pihk yg tngoh mesej ni..tlong sya buat mcm mna..

    Reply
  12. Skrg pkp nk apply pn bnyak mslh…Bole ke lanjut kn tarikh ttup tu dr bln Mei hingga Jun 2020?
    Mintak tolong sgt…

    Reply
  13. Tolong la lanjut kan tarikh ttup tu dr 15 Mei 2020 hingga 15 Jun 2020…
    Minta tolong sangat…
    Sbb skrg nih PKP…smua pn terhalang apa benda nk buat…

    Reply
  14. Sya pengusaha kecilan, yg amat memerlukan modal utk membeli brg2 utk meneruskan perniagaan sya.. Terima kasih di atas prihatin pihak tuan.
    Yg benar.
    Zia.

    Reply
  15. Sya golongan sya dpt bantuan tak? Sya ada jualan kerepek pisang cheese, keropok ikan parang dan lain2. Sya amat memerlukan modal utk meneruskan niaga sya..

    Reply
  16. Sejak pkp ni prniagaan saya merosot dan merundum jatuh,sewa kedai nk kena bayar,api/air nak kena bayar, semua bnda atas kedai.tolong lah.saya syg prniagaan saya,bantuan demi bantuan yg kita dengar haram kita dapat serta x faham nak daftar atas sebab² yg d kemukan.tolong saya bantu saya untuk menyelesaikan mslh saya ni.

    Reply
  17. Perniagaan atas nama isteri status perkongsian…sy suami yg tak berkerja ketagory OKU..apa apa bantuan sy tak dapat BSH..BPN..semua tak layak sebab isteri ada SSM..perniagaan Butik pengantin kawasan hulu perak setakat mana saja harga pekaj…tanggungan isi rumah semua atas suami..mohon kaji semula permohonan saya.

    Reply
  18. Minta pihak kerajaan untuk melanjutkan tarikh GKP. Waktu pkp telefon LHDN tiada siapa yg layan .macam mana kami nak mohon.

    Reply
  19. Dah isi,alhamdulillah dh diterima tp kalau ada rezeki lulus atau layak…boleh saya buat modal tambah barang niaga selepas pkpb ni..aamin..aamin..aamin

    Reply
  20. Sepanjang pkp ni perniagaan sy jatuh merudum terus..sy kekurangan modal..bil api dn bil air perlu d bayar, ssm suami saya dh mati.. bolehkah saya mohon bantuan perniagaan ni

    Reply
  21. Asskm . Saya nak tanya kalau tiada SSM tak lulus ke Geran khas . Macammane saya nak buat rayuan . Kalau saya guna lesen majlis tak boleh mohon ke ? Mintak tolong sangat 2 . Kami sekeluarga telah putus mata pencarian akibat PKP ni . Hampir 3 bulan kami sekeluarga tidak bekerja . Mohon jasa baik tuan pertimbangkan rayuan saya ni .

    Reply
  22. Saya peniaga uptown d bawah kelab.. Tiada ssm atau lesen.. Jdi x dpt mohon bantuan.. Pinjaman amanah iktiar Malaysia sdh bermula pembayaran.. Mna nk cari duit pkp ni x dpt berniaga.. Kami sbgai penjual brgan kering msih blom d izinkan berniaga lgi.. Jdi ktna lgi kami sbgai peniaga seperti uptown yg berniaga ni nk minta bantuan.. Mohon beri kami ruang.. Tq

    Reply
  23. Boleh lanjutkan tarikh permohonan dari 15 april 2020. Sebab saya peniaga kecil yang perlukan modal.. sebelum tarikh ni saya belum isi borang bantuan… saya nak isi selepas tarikh permohonan dah tutup…

    Reply
  24. Saya buka kedai pengantin…20 tahun lepas…lesen peniagaan sy saya regiater di pejabat daerah…hari itu memohon…dia cakap TIDAK LULUS…lepas itu sy membuat rayuan…dia minta dokumen sokongan berkaitan….sy call lhdn berkaitan dgn dokumen sokongan yg sy tidak phm dokumen apa yg perlu sy sediakan…mereka lhdn cakap lesen/ sijil peniagaan…so sekarang sy dh hantar pemohonan rayuan…

    Reply
  25. Sy dh isi on9,tp bt ssm yg bru bln 1 2020…ssm lme ad dh tp mati….perniagaan sy masih aktif smpai skg…tp bl sy msk kn ic xlps,mcm kne block…nk bt rayuan xblh buka link

    Reply
  26. Saya perniaga pasar mlm,p.tani.Sejak kp saya xdpt berniaga.saya ada mohon geran khas prihatin x lulus.alasan pekerja lebih dari 4 org.saya berniaga pakaian conopi 10×10.
    Pekerja pun suami saya sendiri.mungkin masa saya summit tu tertekan lebih.setahu saya,saya tekan 1 je pekerja.saya perlukan bantuan rm3000 tu untuk modal perniaga saya.

    Reply
  27. Saya perniaga pasar malam dan pasar tani,sejak pkp saya tak dpt berniaga saya ada mohon geran khas prihatin tapi tak lulus atas alasan pekerja lebih dari 4 org.saya berniaga pakaian.conopi cuma 10×10.Pekerja pun suami saya yang bantu.mungkin masa saya summit saya tu tertekan lebih.setahu saya tekan 1 je pekerja.saya perlukan bantuan ini untuk modal perniaga saya

    Reply
  28. Pinjam ceti lg cepat drpd kerajaan, kelulusan lambat, niaga bukannya buleh tunggu2. kerugian bukannya kerajaan yg tanggung tetapi peniaga itu sdiri. Kalau takde modal tak payah la nak berniaga, makan gaji lah senang. Ataupun makan rasuah lagi cepat kaya. Tipu duit berbillion tp last2 takde kes.

    Reply
  29. salam..saya memohon agar semua rakyat malaysia yg berdaftar dgn SSM layak utk memdapat Geran khas GKP…kdg ada golongan yg meniaga depan umah or dlm umah secara online utk kelangsungan hidup..bano statement pun x buat…Daftar ssm utk mengesah kn mereka rakyat malaysia yg mencari rezeki utk keluarga masing2…golongan spt ini lah yg layak utk terima geran khas..mereka bukan golongan kayangan..berniaga kais pagi makan pagi..Bila pkp bermula mereka kehilangan punca rezeki..ada yg terpaksa ikat perut sementara menunggu bantuan prihatin..mereka x menyusah kn sesiapa dgn berhutang dgn saudara atau kawan2..seb mereka sedar dlm pkp semua hilang punca rezeki..harap pihak atasan kaji semula syarat agar golongan spt yg saya kemukakn dpat manafaat dgn geran khas ini…Berilah peluang utk mereka mulakn semua pencarian rezeki mereka dgn bantuan geran khas utk mereka buat modal…x perlu le bersyarat sgt smpai golongan bawahan ini x dpt merasai…..saya merayu..bukan utk diri saya sahaja tapi utk golongan yg senasib dgn saya…sape yg melalui hanya mereka yg tau perit dlm musim pkp…minta bantuan zakat siap tanya duk kawasan mana…negeri mana..sepatutnya..bila dlm pkp hulurkn bantuan…tanpa mengira apapun status..mereka x meminta kalau mereka ada…disebabkn mereka terjejas mereka meminta sedekah demi anak2…fikir2 kanl lah wahai manusia…

    Reply

Leave a Comment