Covid Punca Guru Bersara Awal Semakin Meningkat


Kebelakangan ini, peningkatan jumlah guru yang mohon bersara lebih awal semakin bertambah. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), kini sedang meneliti apakah punca yang menyebabkan guru bersara lebih awal dan mencari pendekatan sesuai untuk menanganinya.

Menurut Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin berkata, data kementerian menunjukkan pola persaraan awal itu adalah sama antara 2017 hingga kini.

Baca juga:

Covid Sebagai Punca:

Ada dakwaan yang mengatakan bebanan tugas ketika Covid-19 sebagai antara punca utama guru bersara perlu diteliti.

Kementerian melihat trend guru bersara awal sama sejak 2017 dan bukan naik mendadak kebelakangan ini.

Kerajaan sedang meneliti pendekatan yang lebih sesuai untuk memastikan isu ini dapat diselesaikan.

Pendekatan Sesuai:

KPM sedang memperincikan pendekatan yang sesuai untuk memastikan tindakan ini tidak memberi impak negatif kepada pelajar.

Ada diantara guru yang merakam ‘live’ ketika mengajar dan pelajar mungkin akan berasa malu jika mereka tidak dapat menjawab soalan ketika di dalam kelas.

Pelbagai perkara akan diteliti sebelum pemakluman akan dibuat kepada guru dalam masa terdekat.


Sumber: Harian Metro

Penafian – Bahan artikel portalamalaysia share diatas hanyalah panduan dan rujukan yang berkaitan dengan “Covid Punca Guru Bersara Awal Semakin Meningkat” ini sahaja. kami tidak ada sebarang kaitan dengan government agency atau mana-mana syarikat yang berkaitan dengannya, semua hebahan berasaskan sumber official dan betul-betul sahih sahaja.



Sila Share Artikel Ini Dahulu Sebelum Teruskan Pembacaan!

Portal Malaysia